Olajvizsgálat a közlekedésnél
IVECO Stralis 430 motorolaj
Az olajcsere óta kevés kilométert futott IVECO kamion olajvizsgálata rendellenességet, üzemanyag bekerülést mutatott ki. Valószínűsíthetően az üzemanyag megjelenése miatt, enyhén hígulásnak is indult az olaj. A kevés futás ellenére is az olajtöltet cseréje, és az üzemanyag bejutás okának kivizsgálása vált szükségessé. A meghibásodás korai stádiumban történő feltárásával, majd elhárításával sikerült megakadályozni egy súlyosabb motorkárosodást és az ebből fakadó üzemkiesést.
Az olajvizsgálat, a kicserélt porlasztóegység és motorolaj költsége így töredékébe került egy
továbbüzemeltetés esetén bekövetkező motorfelújításhoz viszonyítva.
BMW 530 XD motorolaj
A gyári BMW olajat használó személyautó 10.000 km-t futott motorolaj vizsgálata megdöbbentő eredményt hozott. Az olaj állapotát tekintve a nitráció a felső határértéket átlépte, valamint a TBN súlyosan lecsökkent. Kimondhatjuk tehát, hogy egy jelentősen elöregedett motorolajjal volt dolgunk. Szennyeződéseket tekintve közepesnél erősebb por szennyeződést találtunk. Következésképp a vas, réz, króm, aluminium fémek kopadékai még súlyosabb mennyiségben voltak jelen, amely az erős motoramortizációra utalt. Különös de igaz, hogy a tulajdonos teljes megelégedéssel használta a gépkocsit.
Az azonnali olajtöltet és szűrője cseréjével együtt a levegő és üzemanyag szűrők is cserére kerültek, majd három hónappal később, mintegy 8 500 km. megtételét követően kontrol olajvizsgálatot végeztünk.
A megismételt olajvizsgálat eredménye minden paraméter vonatkozásában igazolta a várakozásokat. Az egyharmados csereintervallumnak megfelelő oxidáció, nitráció és TBN értékek mellett, alacsony értékűre, 5 ppm-en belülre kerültek a fémkopadék mennyiségek.
A fentiek ismeretében erős kétségek merültek fel a 8 hónappal korábbi olajcsere-szerviz valódiságát illetően. Megnyugtató viszont, hogy a csak papíron elvégzett olajcsere ezúttal nem okozott visszafordíthatatlan károsodásokat a motorban.
Ford S-Max 2.0 motorolaj
A gyári Ford olajat használó személyautó 14.000 km-t futott motorolaj vizsgálata tartogatott meglepetéseket. Az olaj viszkozitása mind 40°C, mind 100°C-on alacsonyabb volt az 5W30 motorolaj alsó hatérértékénél. A többi paraméter azonban normális ütemű elhasználódást mutatott. Egy kissebb mértékű por bejutást jelzett a szilícium jelenléte az olajban.